Els professionals de
l'educació social som éssers humans iguals que qualsevol altre i per això
sovint ens oblidem que no estem exempts d'allò que jo anomeno el "garbuix
emocional". I és que cada persona d'aquest món que ha existit, existeix i
existirà viu tots els seus dies envoltada de situacions externes que l'envolten
i l'involucren encara que no ho vulgui i provoquen canvis subtils o no en el
seu estat emocional. És aquesta una vivència diària amb la que tots enfrontem
les incerteses, les petites pors, els dubtes, les alegries, sorpreses o
minúsculs detalls quotidians que som capaços de processar i que incideixen en
el nostre -sempre obert- debat interior altrament dit pensament. No dic res
que tothom no tingui clar. Les persones
vivim cada dia diferent i sovint cal que fem petits esforços per a reconèixer,
sostenir o controlar les nostres emocions diàries.
Com a educadors i educadores hi estem acostumats. De fet, en som especialistes ja que representem un model per als infants i adolescents que atenem. No hem estat educats en la gestió emocional però ho hem hagut de fer a marxes forçades i en línies generals ens en sortim prou bé.
Cadascú de nosaltres hem de tenir cura per a "estar be", estables,centrats, de bon humor, flexibles i reflexius en tots moments. Però no som ni superhomes ni superdones i a tots nosaltres ens arriba la temporada del "garbuix emocional" més d'hora que tard. Poden ser les presions i tensions de la feina, la por a qualsevol problema que ens afecta, la mort d'un ésser estimat, un enamorament que no toca o un trencament de parella, un daltabaix financer o molts d'altres. Tots ells tenen en comú que provoquen una mena de daltabaix emocional que afecta l'estabilitat de les nostres vides provocant sensacions intenses de dolor, tristor, desorientació, temor, desconnexió i per resumir-ho, angoixa. I com tots sabem l'angoixa i l'estrès continuat ens inunden de cortisol creant l'efecte bola de neu en que el nostre cos comença a sentir els efectes negatius i cada cop ens costa més retornar al nostre estat de "pau" en el que habitualment hauríem de viure. Si no aconseguim controlar aquesta situació la nostra salut integral es pot veure molt ressentida i el nostre estat d'ànim, vida social i personal acaben patint les conseqüències -a vegades molt greument quan la cadena de pensaments negatius no es trenca i segueix fins al infinit arribant a punts depressius en persones amb predisposició.
Lògicament les persones que han estat més entrenades i són més constants en allò que anomenem el control de la "balança emocional" patiran molt menys aquestes situacions adverses i malgrat l'alifac aconseguiran integrar i acceptar la situació com a part del seu fet vital i fins i tot li podran treure algun benefici o aprenentatge. Però no és fàcil.
En espais tutorials amb els nois i noies intentem treballar tots aquests aspectes i sovint no ens adonem que per a poder-ho fer nosaltres hem de ser uns veritables mestres. I no sempre ho som. I menys quan estem enmig d'un "garbuix emocional". Per això hauríem de ser capaços de poder reconèixer els nostres estats negatius profunds i procurar durant el temps que ens acompanyin d'integrar-los de manera natural a les nostres vides i feines. No passa res per a comentar als companys o també als nois i noies coses com "aquests dies estic força capficat amb un tema personal i et demano de deixar això per a més endavant", "disculpeu-me aquesta setmana que no estigui tan xerraire i de bon humor però és que tinc un tema que em preocupa", "aquests dies em costa concentrar-me arrel d'un tema familiar" o similars. No passa res. Simplement estem compartint amb persones la nostra vivència en un entorn en que precisament treballem sobre això! No cal que ens n'amaguem. A tots i totes ens passa.
Quin és el problema? El primer és intentar dissimular. Això és impossible absolutament. La nostra comunicació no verbal, l'energia que desprenem i especialment allò que els psicòlegs anomenen "congruència" ens delaten contínuament i quan ens n'adonem i volem reconduir s'engrandeix i engrandeix el nostre garbuix fins a límits exasperants.
El segon gran problema és no disposar d'eines -en persones poc entrenades- per a fer front a la situació amb determinació. Fer-hi front no vol dir negar-la donat que quan neguem un sentiment aquest s'expandeix per totes les nostres cèl·lules sense control. Cal d'entrada acceptar la vivència, donar-li cabuda en el nostre sistema i encabir-la el més harmoniosament al nostre sí. Acceptar no és justificar. No és trobar-li un sentit. Tampoc és lamentar-se o sentir neguit. Acceptar te a veure amb una mirada madura per la que el nostre cor obre la porta al nostre sentiment per a poder-lo examinar amb calma, comprovar que és realment nostre, que l'hem "fabricat" nosaltres mateixos solets i que cada persona "pensa" aquell fet objectiu que ha desencadenat la situació de diverses formes.
Els neurocientífics ens han anat revelant que el cervell humà primitiu es manté intacte avui dia en moltes de les respostes que ens dona. Actualment no fugim de lleons ni patim per que una llança ben orientada ens travessi el tors però la quantitat de pors, temors i pensaments de feblesa s'han multiplicat exponencialment amb els nostres patrons de vida moderna i això reverteix en problemes cada cop més greus de salut mental i integral. Està més que demostrat que la immensíssima majoria de les pors i temors que ens turmenten a diari no s'acabaran produint mai en el món físic. Així doncs sols existeixen en el nostre pensament i ja sabem que el cervell actua en perfecte consonància amb el que pensem segregant cortisol a dojo, deixant-nos en alerta permanent (sense l'atac de lleons) i realment funcionant com si el que pensem passés a la realitat. I arribats aquí ens podem posar místics recordant allò que els metafísics expliquen tant be: que el nostre pensament crea la realitat.
No.No és màgia. Realment en
molts aspectes és així. El que pensem serem. El que pensem es produirà (o
almenys tindrà moltes més possibilitats de fer-se efectiu).
Així doncs si el nostre debat intern es basa en un seguit de lamentacions o negativitats ( "com puc ser tan burro", "no soc capaç de fer això", "ara sols cal que passi X per acabar de rematar-me", "no tinc prou força de voluntat", "sempre em passa igual", "no sé com refer-me d'això", "em sortirà malament, ho sé" etc) el nostre estimat cervell actuarà en conseqüència gravant a foc roent en el nostre subconscient una vivència de limitacions predisposant-nos en el nostre dia a dia a actuar com éssers tristos, dolguts o sense la força vital necessària.
És aquest debat intern un tema realment apassionant. Sovint l'he pogut treballar en espais tutorials i sempre m'ha servit l'exemple dels antics dibuixos animats on de sobte un personatge es quedava quiet cavil·lant per a decidir quelcom i una mena d'angelet i després de dimoniet de la seva pròpia consciència entraven en escena argumentant a favor o en contra. I és realment així com funcionem les persones ja que sense adonar-nos estem tot el dia parlant amb nosaltres mateixos, dient-nos coses sense parar, a totes hores. I molt de tant en tant fem l'exercici de parar i realment examinar què ens diem, d'observar els missatges que ens donem a nosaltres mateixos. I quan ho fem és quan ens sorprenem molt al copsar que la majoria d'argumentaris que ens fem juguen en la nostra contra i que habitualment no ens diem coses boniques, positives o de benestar.
Una persona que entrena
aquesta qüestió i que observa els missatges que es dona té molt guanyat quan li
arriba el terrible garbuix emocional.
D'altra banda, m'ajuda molt pensar en que les persones per a estar equilibrades, sanes i amb veritable pau mental cal que integrem una mena de creu on la línia vertical X l'anomenarem "equilibri vital" y la horitzontal Y "ritmes i rutines".
En la vertical X d'"Equilibri vital" l'objectiu passa per ALINEAR en una mateixa lògica els següents elements COS, COR, MENT, ESPERIT.
Tenir alineats aquests
elements implica tenir consciència que tot funciona de dalt a baix i de baix a
dalt. Tot està lligat i afectat. En una mena de xarxa vertical tot es sosté en
equilibri i es reconeix i s'afecta l'un en l'altre com en un sistema viu.
Reconèixer emocions en el cos vol dir sentir-les al cor i reconèixer-les amb el
cervell i potser també que signifiquin quelcom més transcendent (no parlem de
religió) i a la inversa. No reconèixer emocions o no controlar-les o acceptar-les
en alguns d'aquests nivells ho desequilibra tot. Podem -per exemple- fer una
tria sols amb el cor i si en som plenament conscients tota la vertical podrà
seguir endreçada però si no ho som potser tenim un daltabaix al no poder seguir
un lligam coherent entre l'emoció, la ment i l'ètica que l'ha d'emparar. Podem -per exemple- disposar d'una mirada
espiritual amorosa i predisposada però sinó som capaços de raonar-la, sentir-la
i efectuar-la en la nostra vida quotidiana també ens sentirem perduts.
Les eines per a entrenar cadascun dels elements les trobaríem a la línia horitzontal Y amb les rutines, exercicis i sistemes que ens ajuden a controlar i millorar cada àrea. Cal recordar que quan ens trobem immersos en el garbuix emocional aquesta línia Y es comença a difuminar i a perdre força fent que l'alienació vertical també es vegi afectada.
- Cos: els bons hàbits
alimentaris, les rutines esportives o de moviment, exercicis com la
meditació, les hores de son, l'hàbit de reconèixer on sentim les emocions
i com les demostrem als altres, l'observació pausada del dia a dia,
l'atenció al detall, les pauses, l'ordre general en les nostres coses
físiques, l’esforç diari, les mostres d'afecte físic, les carícies i les
abraçades, el nostre to de veu i la percepció del llenguatge no verbal
dels altres, el respecte pels hàbits que ens hem auto imposat.
- Cor: el reconeixement
constant de les nostres emocions i l'observació de les dels altres,
l'acceptació sobre allò que ens passa, el gaudi de les petites coses
quotidianes, l'amor per a nosaltres mateixos i per als altres,
recompensar-nos per allò que fem bé o que ens enorgulleix, deixar anar tot
allò que no ens és necessari però que ens estanca, pràctica d'estats
emocionals conscients, reproduir estats desitjats amb ajuda de cos i ment,
entrenament de rutines personals de motivació, aprendre a conèixer-nos
millor (potser el més difícil de l'existència i des dels inicis dels temps
pensat… recordem les paraules de l'oracle de Delfos al temple d'Apol·lo: coneix-te
a tu mateix ).
- Ment: l'observació i
control del nostre debat intern, copsar la incidència positiva o negativa
en el cor i el cos de pensaments
positius o negatius, pràctica de
fer callar el pensament (mindfulness o meditació), pràctica d'estats de fluidesa, concentració, agilitat mental,
treball per objectius personals i control dels mateixos, capacitat de
treball, flexibilitat
argumentativa, observació i autoobservació, enfocament conscient de
l'actitud davant la vida, les pors i incerteses.
- Esperit: construcció
permanent de la nostra escala de valors, el pensament sobre l'ètica i
moralitat que ens envolten i acompanyen reconeixent la nostra pròpia,
ideari sobre la singularitat individual i existència única, exercicis
personals sobre clarificació de valors, observació conscient sobre les
nostres accions, el pensament sobre la transcendència, l'energia que ens
envolta o la consciència de pertànyer a una xarxa universal que es pot
modificar subtilment des de la nostra pròpia existència, pensament i
acció, la nostra responsabilitat i incidència en el món.
La nostra salut mental, la nostra vida, el que ens mou i ens passa és a les nostres mans. Com deia en Viktor Frankl, no podem controlar els fets externs que ens remouen, agredeixen, premien o acaricien ni tampoc els contextos per damunt nostre però sí que som veritablement lliures en nosaltres mateixos i disposem de les eines per a fer front a tot això -quan toca- i de l'energia i vitalitat per a disposar d'una existència feliç.
Els dits metafísics sobre
que els nostres pensaments poden crear la realitat tenen una base ben lògica.
Treballem amb persones amb forts patiments i sovint ens centrem sols en les seves necessitats sorgides d'informes tècnics psicològics i educatius i validades per posteriors observacions nostres però ens costa disposar un treball educatiu que inclogui aquest gràfic X i Y com a full de ruta fonamental. I sí, ens costa ja que nosaltres tampoc no hem estat formats ni entrenats en aquesta mirada integral.
Tenint en compte que
nosaltres som agents educatius bàsics que acompanyarem anys i processos clau de
moltes persones val la pena potser que investiguem, exercitem i aprenguem noves
maneres de ser, actuar i viure que ens permetin ser més feliços i models molt
millors per als nois i noies que -no oblideu- ens observen amb atenció cada
dia.