L'altre diumenge per la tarda vaig aprofitar per
apropar-me al CCCB per a poder gaudir d'una exposició que ja feia díes que
tenía al llistat de coses a fer de la meva agenda: "+ Humans. El futur de la nostra espècie". Vaig anar tot sol, sense ningú amb qui comentar, llegint i
rellegint les informacions, delectant els videos amb atenció, reflexionant
sobre tot el que apareixia i escoltant els comentaris dels meus companys
visitants, acció aquesta, la d'escoltar als altres, que requereix d'entrenament
i atenció.
L'exposició,
perfectament equilibrada en quant a l'estètica, els continguts, la rigorisitat
i el possibilisme em va deixar autènticament bocabadat. Presentar de manera tan
magistral el futur de la humanitat a partir d'avenços tecnològics i hipótesis
de futur de manera clara i sintètica em va donar molt de gust i em va fer
pensar moltíssim en les possibilitats i amenaces amb les que haurem
d'enfrontar-nos els propers anys.
Vaig
gaudir i imaginar amb tecnologies esperançadores en el món de la salut i la
sostenibilitat ambiental, les màquines generadores d'empatia, l'apropament
inevitable de tots els èssers humans, l'allargament de l'esperança de vida i
l'impacte en l'economia, la familia i les relacions humanes, la sexualitat del
futur, la robótica domèstica, la gestió del temps i el pensament, la infantesa
i l'educació. A banda de recomenar-vos amb molt d'èmfasi que hi aneu abans que
marxi a un altre país també voldria compartir el profund impacte que vaig
sentir un cop vaig sortir del CCCB i vaig anar lligant caps i rumiant. I és que
sempre que parlem o pensem en el futur ho fem des de la hipòtesi, l'exageració
o el radicalisme positiu o negatiu. I en aquest cas vaig veure tant clar que la
tecnología actual ja permet la majoria de propostes de l'exposició que per una
banda em vaig sentir desbordat i per altra ben motivat a enfrontar-me a tot allò que vindrà esperançat que podem fer
una millor societat.
A la
primera part de l'exposició em vaig emprovar el "casc desaccelerador"
i la "màquina avatar". El primer artilugi consistia en un casc que,
un cop posat, mostrava un monitor intern amb una visió alentida del temps, amb
imatges processades en un lapse més lent que obria una possibilitat a la
reflexió en una societat tan accelerada i urgent com la nostra. El segon consistía en una mena
d'arnilla amb una càmera instalada al darrere amb un angular que permetia
veure't en temps real i poder contemplar l'efecte de la teva pròpia vida en
moviment en tercera persona difuminant la realitat de la realitat virtual.
Es
tracta de dos exemples concrets dels moltíssims
que em van colpir i em van fer replantejar el present i el futur en clau de
persona, pare, parella, fill i professional de l'educació social. I és que cal
saber que ens trobem en un moment històric autènticament excepcional; un cop
passades les grans revolucions que van modificar la vida humana ens trobem tot
just encetant la gran revolució tecnològica que, al igual que l'agrícola i
l'industrial, ens duran en poques generacions cap a un mòn radicalment diferent
on les concepcions avui més integrades hauran quedat obsoletes i oblidades.
La gran
preocupació que totes les persones que treballem amb persones tenim rau en la
possibilitat de pèrdua de valors, la dràstica reducció d'interaccions entre els
individus, els profunds canvis a nivell de xarxa relacional propera substituïts
poc a poc per l'aparell globalitzador i un nou veïnatge virtual o llunyà en
l'espai, els nous aparells educatius i el tracte que faran dels sistemes
emocionals, l'inmediatesa en tots els àmbits de la vida humana, les noves
estructures familiars i l'impacte en la socialització, la nova organització
laboral i l'impacte en les famílies -com estructura fonamental de la societat-
i altres molts aspectes fascinants d'imaginar a la vegada que terrorífics
pensats des del nostre pensament de 2016.
Tot i
passar-ho tot pel filtre de la por caldrà reconèixer també que les societats en
transformació radical (com la nostra avui dia) acostumen a patir greus crisis que desemboquen en nous plantejaments i en una progressiva
adaptació. És per això que com a persones i com a professsionals caldrà que les
properes dècades estiguem absolutament alerta i conscients dels canvis. No
podrem educar als nostres infants amb les mateixes metodologíes que coneixem
avui dia i s'imposarà una formació permanent per part dels adults així com una
consciència clara "d'aquí i ara" per a poder empatitzar i comprendre
la gent jove en el seu moment històric. Qüestions com l'educació emocional i la
innovació en l'ensenyament seran absolutament imprescindibles per a poder
adaptar les persones a un mòn en ràpida transformació. Les emocions i els
valors crec que seran la màxima prioritat en un entorn cada cop més
tecnologitzat en que la realitat virtual, la robòtica i altres prendran cada
cop més espai a la nostra humanitat. Per això mateix caldrà educar cada cop amb
més força en allò que ens fa autènticament humans i que rau en el coneixement
d'un mateix i les seves emocions així com en els valors humans compartits que
cal preservar per a que ens puguin servir de far i guia per sempre.
Haurem
també de ser conscients -especialment aquells que ens dediquem a treballar amb
població més desfavorida- que les distàncies socials s'enxamplaran enormement
entre aquelles persones amb més formació i les que no han pogut accedir
favorint la creació de societats dualitzades que a la llarga poden dur a un mòn
de primera i un altre de segona (bé, de fet ja és quelcom que tenim present
avui dia…).
Com a
educador i pedagog em comprometo des d'avui a lluitar i treballar al màxim per
potenciar intensament l'enfortiment de
les capacitats, habilitats, emocions i valors que ens defineixen com a èssers
humans… és la nostra única esperança i si ens en sortim podem pensar en unes
generacions futures més justes, felices i equilibrades. Som-hi!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario